Na persze, mondhatják a fanyalkodók...hol lenne hely egy ilyen leíráshoz? Márpedig lesz. Minden bizonnyal a legőrültebb ötlet blog-oldalon a GT4 leírásába belekezdeni, de kérem nem létezhet játékok bemutatásával foglalkozó oldal az autószimulátorok eme istencsászárának ismertetője nélkül.
A legösszerakottabb autós játékról van szó, ami valaha létezett, az autók száma még a legkötekedőbb embereknek is elégséges, a többieknek pedig az jut eszébe róla: a bőség zavara. Természetesen mivel japán készítők alkotásáról beszélünk, ezesetben is számolnunk kell a japán gépek túlburjánzásával. Tehát a Nissan Skyline r32, r33 és r34 kb. 40 különféle formában van jelen a játékban, persze más fényezéssel és eltérő műszaki tartalommal. De ha azt mondom, hogy közel 800 autó kapott benne helyet, tökéletes 3d kidolgozással (az eredeti autókat tapogatták le 3d scanner használatával), autónként 5000 háromszöget használtak a végleges adatokhoz? Nos így már bocsánatos bűn a japán márkák túlzott száma. Részemről jobban örültem volna kicsivel több olasz verdának, mert kimaradt pl. a 156 GTA, a Roadster Zagato, a 75-ös, a 156 ETCC és még jópár Alfa, sőt, a gt2-ben meglévő PuntoGt is eltűnt, az Uno Turbo is elfért volna, stb... A textúrák szépek, főleg a fény és a vele kapcsolatos textúra hatások lettek remekül eltalálva. (csillanás, tülröződés, árnyék) Néhány modell esetén sajnos előfordulnak alacsonyabb felbontású mintázatok is, pl. egyes TVR modellek rendszámtakarói esetén. A pályák látványa teljesen lenyűgöző, most, hogy a GT5 Prologue már kipróbálásra került általam is, elmondhatom, hogy a pályák modellezése a GT4 esetén szinte azonos a GT5 részletességével, persze a felbontást belekalkulálva. Természetesen a végleges GT5 még változhat, és fog is remélem, mert ezen a téren nekem enyhe csalódást okozott az imént leírtak miatt. A frissítési ráta problémák csak a visszajátszás alatt fordulnak elő, főleg akkor, mikor a háromszöggel ráközelítünk az autóra. Ebben is jobb eredményt mutat fel, mint a nagy utód, ugyanis a Prologue bizony játék közben is elég gyakran szaggat komoly mértékben, remélem a végleges verzióban ezzel sem lesz majd gond.
Két játékmód közül áll módunkban választani, az Arcade és a Gran Turismo. Az első esetben gyors versenyeket futhatunk, egyszerűsített fizikával, de itt van lehetőség az online versenyzésre is. Nos, ez az a pontja a játéknak ami miatt egyik szemünk sír, a másik meg üveg. Mert nagyon jó, hogy van. Kellett volna már régebben is. De nem így! Az online úgy ahogy van túlzás. Inkább LAN módnak nevezném, mivel élvezhető eredménnyel csak helyi hálózatba kötve lehet játszani, és a lehetséges 6-ból legfeljebb 4 géppel, mert ennél több résztvevő esetén már beköszön szaggatás pajtás. Hát erre erős hármast kell adnom. Kár. Próbáltuk számítógépen kersztül egymás ellen valódi online-ban, amihez kellett egy szerver is, de nem emlékszem mi volt a neve. Méghozzá azért nem, mert egyetlen próbálkozás után kacagva hagytunk fel a dologgal. A kapcsolat létrejött ugyan, de olyan érzése volt az embernek, mintha pc-n játszana. Megy-megy, szaggat, megáll tizedmásodpercre, megy, megy stb... Jó móka lehet, de konzolon inkább kihagyom az ilyet. Szóval az online csak azért került a játékba, hogy rá lehessen írni a dobozra. Felejtsük is el hamar ezt a dolgot és foglalkozzunk a játék nagy erősségével, a GT móddal. Ezt a módot kiválasztva egy óriási térképet látunk, amin kis ikonok foglalnak helyet. Látványos talán, de én még most is azt mondom, hogy a GT2 menüje messze jobb volt, azóta egyre rosszabb a grafikus felület kezelhetősége. A Prologue-ban eljutottak odáig, hogy nem lehet a háromszöggel visszalépni a versenyből, csak menün keresztül. Ez még talán oké lenne, de elfelejtették végteleníteni a menüt, vagyis az első ponton állva nem lehet egyetlen ellentétes irányú gomb megnyomásával az utolsóra ugrani, ami a visszalépés lenne ugyebár. Ez kérem nagyon durva hiba, remélem ezt is át fogják gondolni. A négyes epizódban szerencsére ennyire nem rossz a helyzet, csak nekem a GT2-ben látott gyorsikonok hiányoznak. Ott ha tuningoltunk egy autót és vissza akart az ember térni a térképhez, a garázsba vagy a verseny menübe, ott volt oldalt az ikon. Ehhez a Gt4-ben visszalépések sorozatára van szükség, ami néhány óra játék után nagyon idegesítő tud lenni.
Szerencsére a hibák tárháza kimerül a fent leírt két dologban, mert a többi kérem csodálatos. Asztali gépeken még ma sem találni olyan autós játékot, amely ennyire kerek volna. Ne feledjük el, hogy egy 2000-ben kiadott konzolról beszélünk, melyben 298 Mhz-es processzor, 150Mhz-es grafikus GPU, 32Mb memória és 4Mb grafikus memória gondoskodik a gyönyörről. Hasonló specifikációjú pc-csodán az oprendszer sem képes normálisan futni, nemhogy játék. Mindenesetre elgondolkodtató, mi több, szórakoztató a dolog. Fizikaóra? Sokan becsmérelték, még többen egekig magasztalták a játék fizikai engine-jét. Én most, sok évvel a megjelenése után, többszöri komplett végigjátszást követően azt mondom, ez utóbbiak állnak közelebb az igazsághoz. Ennyi különböző típusú, jellegű, felépítésű jármű fizikai tulajdonságait, reakcióit ennyire kevés hibával összehozni egy kalap alá majd a fent már kifejtett hardware-en realtime futtathatóvá tenni, ez kérem irgalmatlanul nagy munka. Sok-sok ember tehetsége kell ennyire komplex dolgok ilyetén kivitelezéséhez, ami feltétlen becsülendő. Talán emiatt sem véletlen, amit a bevezetőben írtam: azóta sem találni igazi ellenfelet, mindig van olyan paraméter, amiben a GT4 még a mai vetélytársakkal is bátran szembenéz. A pontot az i-re felteheti amit egy korai bemutatóban olvastam. Ebben ugyanis pontosan a fizika volt a középpontban, és ha hihetünk az ott leírtaknak, akkor a Nürburgring Nordschleife-n tevékenykedő Nissan tesztpilóta elmondása szerint az ott és a játékban futott körei közt kevesebb mint 5% különbséget lehet felfedezni. Én amondó vagyok, mindenki, aki még nem próbálta, flame-elés és fikázás helyett bizony adjon egy esélyt ennek a remekműnek, mert megéri. Aki emulátoron akarja nézegetni, és nem tetszik amit lát, az szerintem gondolja át még egyszer. Ehhez mindenképpen kell a tényleges hardware, mese nincs. Amúgy is ellenzem az emulációt, szerintem a lusta emberek fanyalodnak rá, akik aztán egy rövid idő múltán be is teszik a sarokba a dolgot, azzal a meggyőződéssel, hogy bizony nem is olyan jó az, stb... Persze, egy pc-n emulálva sosem fanyalodnék a C64-es klasszikusokra sem, de szerencsére, itt a "Nagy Öreg", összerakom az asztalon, és úgy már teljesen más a feeling. Manapság egy Ps2 már annyira olcsón beszerezhető, hogy szerintem nincs értelme az emulációnak. Ott berreg egy 500 watt fogyasztású dög az asztalon, és próbáljuk egy nyamvadt billentyűzeten elintézni azt, amihez a Sony egy vitathatatlanul csúcs kontrollert alkotott.
Apropó, kontroller! A Gt sorozattal kapcsolatban folyamatos vitákat váltott ki a kormány vs. kontroller téma. Nos, az biztos, hogy a kormány messze nem tudja azt, amit egy valódi autóban, márpedig mindenki ezzel akarja bizonygatni a létjogosultságát. Én azt szoktam mondani, ha 100-zal bedöngetek egy kanyart, és utána a kormányt nekem kell visszatekernem, az bukás. Aki szerint nem, az jó lenne, ha kipróbálna egy valódi autót. A kontroller szerintem sokkal jobb megoldás, de persze mindenki maga döntheti el, melyiket használja végül. Természetesen nem arról beszélek, hogy a valódi kormánynál jobb volna egy autót egy kontrollerrel vezetni, hanem arról, hogy a jelenleg kapható kormányok nekem óriási csalódást okoztak, mert tényleg nem értem, mi akadályozza meg a fejlesztőket abban, hogy életszerű legyen a kormány működése. Ami tény, és amit legtöbb esetben a "kormánypártiak" is elismernek, hogy a kontrollerrel jobb köröket lehet menni.
A-spec? B-spec? Azok számára, akik nem jók a hasonló játékokban, nagyon jó hír lehet, hogy a Gt4 tartalmaz egy B-spec módot. Ez annyiban különbözik az A-spec módtól, hogy itt nem mi vezetjük az autót, mi csak felkészítjül a versenyre. Minden más a pilótánk dolga. Ugyanakkor az élmény megmarad, mert tv közvetítés szerűen több kamera nézet közt váltva nézhetjük végig a versenyt, ráadásul némely dolgokba bele is szólhatunk, pl. mennyire "tolja" pilótánk a gázt, mikor jöjjön ki a boxba, illetve előzésekbe belemenjen vagy sem. A boxban bármikor átvehetjük az irányítást, majd amikor ismét kijövünk a depóba, akár vissza is adhatjuk. Ezt a boxbejáraton történő behajtáskor megjelenő ablakban állíthatjuk be, ahol a tankolást és a gumik cseréjét is elrendelhetjük, valamint meghatározhatjuk, A vagy B spec módban follyn tovább a verseny. Ez szerintem remek ötlet, így a kevésbé ügyesek is élvezhetik a játékot... A B-spec mód lehetőséget ad maximum háromszoros időgyorsításra. Ez a 24 órás (!!) versenyeken jöhet nagyon jól. Ezenkívül a pilótánk B-spec pontokat gyűjt, nemúgy mint mi, akik A-spec pontokat természetesen. Ami ebben nagyszerű, az az, hogy a pilótánk ezen pontok arányában ügyesedik időről időre. Most helyet engedek néhány játékleírásnak, aztán hamarosan következhet egy folytatás, melyben konkrétan kifejtem az autók tuningolásáról és beállításaról érdemes tudnivalókat, valamint a játék tényleges kezelését, irányítását. Szót fogok ejteni a Lan mód network beállításairól is, valamint az ehhez a játékmódhoz tartozó egyéb tudnivalókról. Addig is mindenki szerezzen be egy PlayStation2-t és hozzá egy Gran Turismo 4-et. Ha valakinek konkrét kérése, kérdése van, kérem, lent a hozzászólásoknál jelezze! Megpróbálom a folytatást úgy alakítani, hogy megfeleljen a kedves olvasóknak. Addig is, gázt neki!
Folytatjuk....