Nos megérkezett, rengeteg csúszás, pletyka, csalódás és várakozás után. Sokan már le is mondtak róla, még mielőtt kipróbálhatták volna, de látva a készterméket, szerintem sokan a kipróbálása után teszik majd ugyanezt.
Szentségtörés? Nem hinném, inkább realista hozzáállás. Vegyük górcső alá a két elsőként érzékelt dolgot, a grafikát és a hangokat. Grafikailag valamit irtózatosan elrontottak a fiúk. Mert nem tagadom, nappal, száraz időben szép a játék. Mit szép, csodálatos. De esőben és éjszaka a grafika simán 8 bitre butul vissza és aki még ettől sem fakadt sírva, annak ott van még a full screen Floyd-Steinberg, legalábbis annak tűnik, ami iszonytatóan undorító.
Főleg az égen és más nagy kiterjedésű egybefüggő felületen érhető tetten, olyan, mint egy csúnya barnás háló. Aztán hab a tortán, hogy a tükörben bizony nem minden látszik, valószínűleg valamiféle varázs tükör lehet ez, mert például a gumifüst és a pálya széli objektumok egy része nem tűnik fel benne, ami pedig igen, az meglepően rondán néz ki. Példaként említeném a kerékvetőket, melyeknek a kidolgozottsága komoly csorbát szenved a tükörben. A már említett gumifüst egyébként remekül néz ki, hátranézve láthatjuk is, csak az a baj, hogy a vele érintkező felületeket elrontja, mivel az antialias pixeleket rosszul rakja ki ezeken a helyeken, ezzel iszonyat csúnya homályos foltokat eredményezve. Sajnos a felvert vízpermet is hasonló hibát eredményez. Úgy tűnik, hogy valami problémájuk volt az alphás dolgokkal. Aztán, csak azért, nehogy már jól érezzük magunkat, jöhet az árnyék. Manapság egyes játékok már közelítik a realisztikus árnyékok megvalósítását, példaként említeném az Uncharted sorozatot. Sajnos a GT5 még a fasorban sincs ezügyben, siralmas autókeréknyi (!!) pixelek ugrabugrálnak a kocsi alatt... Sajnos (?) a képek nem adják ezt vissza, mivel ezek nem ingame screenshot-ok, hanem Photo mode-ban készültek. Ami vicc, hogy a legalsó képen a 458 Italia körül még az ilyen renderelt képeken is látszik kicsit az említett probléma, ami sajnos a realtime grafikán nagyságrendekkel rondább.
Grafikai ügyekben a legfontosabbakat ki is veséztük, jöjjenek a hangok. VÉGRE! Újra érzem a vágtató olasz ménes erejét egy Alfa 8C volánja mögött. A GT2 óta nem volt ilyen brutális hangélményben részem, csak ott mondjuk a Stratos dalolt ugyanilyen szépen. Persze bele tudok kötni, mert belső nézetben talán kicsit halk, DE: minden nézetben változik a hangzás, mégpedig meglehetősen realisztikus módon. Van ahol szinte csak a kidörrenőket hallani, míg más nézetben jobbára a motor és a váltó muzsikál. Sőt, ha komolyabb váltót veszünk, oly csodásan fütyül a differenciálmű, hogy le a kalappal. Én a hangokról csak jót tudok mondani.
Fontos megemlíteni, hogy a Poliphony Digital tud a gyenge minőségű grafikai dolgokról, ígérik, hogy december elején jönnek a javítások patch formájában. Ha ez így lesz, természetesen újból megfeszegetjük a témát. Első nekifutásra ennyit írok, hamarosan jön a folytatás, melynek címe "Ígéret szép szó...". Természetesen a beígért feature-ök kerülnek terítékre, megvizsgáljuk, mit kaptunk és mit nem. Egyelőre nem értékeljük a GT5-öt, majd csak amikor mindent kiveséztünk. Hamarosan jövünk, szóval ne kolbászoljatok messzire!